Filosoferar

Sitter och funderar på vad som händer världen över, mina tankar sprider sig som barn på en rastgård. Jag vill gärna tro att alla människor har en betydelse och deras val på något sätt påverkar människorna i världen. Om vi tänker oss en situation där jag ställer mig mitt i centrum i en medelstor stad (vilket jag förövrigt bor i) och skriker allt vad jag förmår i 20 sekunder, vad händer? Folk kommer självklart att reagera på olika sätt, men tanken med frågeställningen är vad händer egentligen. En person som vi kallar Pelle blir så fundersam att han ringer till sin far och berättar vad som har hänt. Fadern som vi kallar Göran sitter på jobbet och skrattar till av det han får höra. Arbetskollegan frågar vad det var som var så roligt, Göran berättar om incidenten. Arbetskollegan i sin tur sätter sig nu och funderar på varför en person skulle göra så. På grund av det han har fått höra sätter han sig på youtube och söker på klipp där personer gör oväntade och konstiga saker. Han hittar en länk som publicerats från andra sidan världen och skriver: Very funny, but i think your profile picture sucks, you looks ugly! Personen som har lagt ut klippet sitter online och ser kommentaren och tar åt sig i den grad att han blir nerstämd och funderar på om han någonsin kommer uppfattas som snygg av andra. Han får genast idén av att ta tag i sin situation och påverkad av arbetskollegans kommentar ringer han en närliggande frisörsalong och beställer en klipptid.
Jag kan forstsätta hur länge som helst, på grund av mig beställer en person en klipptid på andra sidan jordklotet inom fem minuter från det att händelsen utspelats. Det här händer varje dag hela tiden, jag vill tro att allt vi gör baseras på andras val och det vi gör är det som styr vad vi i slutändan väljer att göra. Jag startade bloggen i påverkan av andra, jag fick idén att skriva om det jag skrivit i påverkan av andra. Dominoeffekten pågår hela tiden och vi kan inte göra något åt det. Skrämmande? Svar: JA. Vi är brickor i ett spel så stort att vi inte vågar oss på att förstå det. Alla styrs av och påverkas av någon, alla gör det i olika grad vid olika tider men i slutändan är vi alla lättpåverkade brickor i ett spel som skapats för att aldrig avslutas.
//KY

Kommentarer
Postat av: Johan

En fundering jag får när jag läser ditt inlägg är att jag undrar över hur du ser på vad ett val egentligen är.



Vad är det t.ex. som får dig att ställa dig på torget och skrika ifrån början? Är det helt och hållet upp till dig (vad nu det ska betyda lite mer konkret), eller är du orsakad eller influerad till att göra det av andra?



Som jag ser det kan man ha lite olika syn på de här frågorna: Om det att du ställer dig och skriker är helt och hållet upp till dig, då finns det ju kanske val som är 'fria' i någon mening. Men, å andra sidan, om sådana val finns, då är det ju inte alltid så att vi influeras eller orsakas att göra saker av andra. Om vi kallar de händelser du beskriver i din text som en händelse-kedja, då måste det ju finnas ett slut på åtminstone vissa sådana kedjor. Gjorde det inte det så är det svårt att se hur man skulle kunna göra helt 'egna' val.



Å andra sidan, om det inte finns 'fria' val i den här meningen, då kan man börja fråga sig hur man ska förstå det här med att en given person influerar eller orsakar en annan persons beteende och tankar. Om person A genom att göra x får person B att göra y och B får person C att göra z, då är det svårt att förstå att B faktiskt väljer själv. B verkar mest vara som en kugge i ett större maskineri, han eller hon fyller en funktion, men råder inte över den själv.



Det finns massor att läsa om det här om du känner dig intresserad av det. Det är ett av de äldsta filosofiska problemen. Wikipedia har en OK sida om det:



http://sv.wikipedia.org/wiki/Fri_vilja

2011-02-18 @ 12:34:53
Postat av: KY

För mig är ett val något vi gör fast i påverkan av andra, således ett val vi i grunden inte styr över själva. Definitionen av ordet "val" varierar ju för oss alla.



Angående exemplet med skriket på torget var det bara för att göra det tydligt, samtidigt som det enligt mig inte spelar någon roll vad jag gör då det ändå påverkar andra i olika grad. Kollar jag på en mötande person när jag går på stan, kanske denne funderar på varför jag kollade på honom. Han tappar fokus för en sekund går ett steg till vänster en annan person får därmed ta ett steg till höger och där är vi igång med effekten.



Precis som jag påverkar andra i ovanstående exempel så har jag påverkats i min tur av något som gör att jag kollar på den nämnda personen. Jag anser att det inte finns något slut, däremot kan tidsperspektivet variera i händelse-kedjan.



Alla är vi kuggar i ett stort hjul, ett hjul som redan börjat snurra och aldrig kommer stanna. Oavsett vad vi väljer att göra, gör vi det i grunden påverkad av andra.



Tack för dina funderingar :)



//KY



2011-02-18 @ 13:03:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0